Zobacz temat - [Rover Streetwise 1.4] przegrzewanie się w korku
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise - [Rover Streetwise 1.4] przegrzewanie się w korku

Gonso123 - Sro Cze 05, 2019 18:59
Temat postu: [Rover Streetwise 1.4] przegrzewanie się w korku
Ostatnio zauważyłem pewien problem z przegrzewaniem się silnika, temperatura płynu dochodzi wtedy prawie do czerwonego pola. Włączenie ogrzewania i nadmuchu powoduje powrót do właściwej temperatury. Efekt występuje tylko w gorący dzień stojąc w korku, poprzedza go głośny chrobot z okolic silnika. Przytrafiło mi się to po raz drugi. Poziom płynu ok, układ odpowietrzony, korek ok, wentylator chłodnicy pracuje. Czy przyczyną może być wadliwy termostat? Może coś innego?
seraph - Sro Cze 05, 2019 19:25

Wygląda na nieotwierający się do końca termostat. Chyba, że coś innego dławi przepływ płynu przez chłodnicę, albo pompa wody siada i nie daje rady na niskich obrotach.
klapouszek4 - Sro Cze 05, 2019 19:46

Przyznam się, że taka dość nie typowa sytuacja, gdzie pracuje wentylator chłodnicy, a silnik się przegrzewa. Generalnie wentylator ma wymusić obieg powietrza przez chłodnicę stojącemu autu w korku gdzie powietrze przestało wpadać do grila i na chłodnicę, może chłodnica jest zapchana jakimś pyłem albo wentylator jest sterowany z innego czujnika niż przy chłodnicy, a chłodnica jest zimna albo nie na tyle ciepła co silnik. Sam miałem kiedyś problem z obiegiem płynu chłodzącego, a powodem była uszczelka pod głowicą. Jeździłem tak ok roku czasu, gdzie dopiero inspekcja kamerą w cylindrze pokazała problem. uszczelka miała mikropęknięcie do układu chłodzenia, co zaburzało obieg przepływu płynu chłodzącego. Przy remoncie musiałem wymienić także pierścienie, bo z powyższego powodu się przegrzały i silnik zaczął brać olej. Ale to już chyba ekstremalny scenariusz bardziej bym się skupił na ustaleniu powyższych objawów.
seraph - Czw Cze 06, 2019 14:57

klapouszek4 napisał/a:
albo wentylator jest sterowany z innego czujnika niż przy chłodnicy


Oczywiście, że tak. Czujnik, z którego sygnał uruchamia wentylator to ten sam czujnik, który daje sygnał do ECU i jest nie przy chłodnicy, a przy wyjściu płynu z silnika.

Pomiar temperatury chłodnicy gdy silnik się przegrzewa trochę rozjaśnił by sytuację, bo pewnie nie ma nawet 100 stopni jeśli płyn nie płynie swobodnie.

Jeśli płyn jest czysty i trzyma poziom to chyba nie ma innej opcji jak go spuścić, wyjąć termostat, może wyjąć chłodnicę i sprawdzić jej drożność, przepłukać układ i poskładać z powrotem. Termostat można ugotować, by sprawdzić czy działa, ale ja chyba wymieniłbym profilaktycznie, bo dostęp u nas jest słaby.

Gonso123 - Czw Cze 06, 2019 21:25

Temperatura wzrasta nawet do 120 stopni, tak pokazuje torq. Zdażyło mi się to już 2x. Wymienię termostat, to chyba najbardziej prawdopodobne. Dziękuję za odpowiedzi i chęć pomocy. Pozdrawiam!
seraph - Pią Cze 07, 2019 13:51

120 to przy czujniku i to wiadomo z góry, bo czerwone pole to jakoś właśnie te okolice. Jaka i jak się rozkłada temperatura na chłodnicy to bez pirometru się nie zobaczy.
Jak już bedziesz miał spuszczony płyn to ja bym chłodnice zdjął i sprawdził drożność chociażby wodą z węża. Wyjęcie chłodnicy jest bardzo proste.

Gonso123 - Sro Lip 17, 2019 20:04

Ok, dziękuję za radę

[ Dodano: Sro Lip 17, 2019 19:10 ]
Wymieniłem termostat i korek zbiorniczka, problem nadal nie rozwiązany. Układ ewidentnie się zapowietrza, ciepły płyn nie przechodzi dolnym wężem chłodnicy a w tym czasie wentylator pracuje. Silnik grzeje się, ale tylko na wolnych obrotach, jak jadę dynamicznie, trzymam te 3-4 tys obr. to nie ma mowy o grzaniu się. Torq pokazuje 90-94 stopni. Jakby problem leżał w pompie cieczy, ale jest prawie nowa, czy to możliwe, żeby była uskodzona?
Btw, test na uszczelkę nie wskazał spalin w układzie cieczy chłodzącej.

[ Dodano: Sro Lip 17, 2019 20:04 ]
Chłodnica, przepłukana, drożna