|
Forum Klubu ROVERki.pl
|
|
Rover serii 800 - [R827] Nie żyje klimatyzacja
Tomek1212 - Sob Kwi 04, 2009 13:48 Temat postu: [R827] Nie żyje klimatyzacja Witam, problem tak jak w temacie. Wczoraj byłem nabić klime (ogólny serwis klimy) i jak się okazuje nie włącza się sprężarka. Gdy zewrę styki przekaźnika odpowiedzialnego za prace kompresora to klima chłodzi jak należy. Układ szczelny, ciśnienie jest. Sprawdzałem puszkę z czterema przekaźnikami umiejscowioną pod przednim prawym reflektorem. Wszystkie są sprawne, choć przy tym od kompresora styki były zielone. Oczywiście przeczyściłem. Sprawdzałem również styki czujnika ciśnienia oraz cały ten malutki moduł (wielkości przekaźnika) umiejscowiony obok osuszacza.
Dodam, ze przez ostatnie pół roku jeździłem z całkowicie pustą klimą (czynnik uciekł przy demontażu chłodnicy do klimy), ale jednak sam układ ciśnieniowy klimy uważam za sprawny, wydaje mi się, że winne jest sterowanie (elektryka).
Wcześniej klima działała dobrze, choć te skrzyneczke z czterema przekaźnikami już wcześniej rozbierałem i czyściłem styki bo problem był identyczny. Teraz przekaźniki na 100% sa sprawne.
blue827 - Nie Kwi 05, 2009 09:13
U mnie to samo. Tylko że ja jeszcze latem nabijałem klime i całą zimę jeździłem z klimą żeby osuszała powietrze, sprężarka normalnie się załączała wszystko działało. Piątek, pierwszy upalny dzień włączam klime, tym razem aby schłodzić a tu lipa sprężarka nawet się nie załącza.
Następnego ranka, zimno, też włączam na auto , ale też się nie załącza. Myślę że to kwestia elektryki , bo tak jak pisałem klime miałem napełnianą, pozatym nagle przestała działać.
Z tego co czytałem w Mk2 Electrical.pdf str.124 to klimatronik testuje wszystkie sensory przy włączeniu zapłonu i powinnien wyświetlić kod błędu jeż jakiś czujnik nie działa, ale nie wiem jak to jest w praktyce.
Ponadto są opisane m.in. takie przypadki:
Sprężarka nie załącza się, i wiatraki też nie chodzą (mój przypadek) sprawdzić bezpiecznik 16 (nie wiem o który chodzi, ten pod deską jest od tempomatu)
Sprężarka nie załącza się , ale wiatraki chodzą to trzeba niby sprawdzić bezpiecznik X i 13
nie zabardzo rozumiem co to jest ten bezpiecznik X, jeśli 10 w komorze silnika to odpowiedzialny za wiatrak, ale po co sprawdzać jeśli wiatraki chodzą. Rozpiska bezpieczników: rover800.pdf str.99.
Zobacze może uda mi się dzisiaj coś wybadać.
[ Dodano: Nie Kwi 05, 2009 12:19 ]
Przeczyściłem styki czujników temperatury w chłodnicy (sprayem do hamulców) i sprężarka teraz się włącza, wentylatory też. Ale teraz czytam w manualu że z klimą jest jeszcze związany inny czujnik wpięty do górnego węża idącego z silnika do chłodnicy, jak on siądzie to klima myśli że silnik jest przegrzany i nie włącza się, też go chyba sprawdzę.
AndrewS - Nie Kwi 05, 2009 21:20
blue827 napisał/a: | jak on siądzie to klima myśli że silnik jest przegrzany i nie włącza się, też go chyba sprawdzę. |
u mnie w malym 214 Si kanciak ten czujnik byl zmostkowany, byl tez jeszcze jeden, wylacza sprezarke jesli za bardzo chlodzi, on tez u mnie byl zmostkowany
Tomek1212 - Nie Kwi 05, 2009 22:22
No więc chyba rozwiązałem problem. Jak się okazuje wygląda to na dość typową usterkę bo nawet opisano go w superCD2.iso a dokładnie w pliku superCD2.iso\OTHER PUBLICATIONS\Air-Con elec\Air-Con elec mods.
Na stronie pierwszej jest opisane, że poniższy plik przedstawia jak naprawić problem braku sygnału na przewodzie czarno-żółtym sterującym przekaźnikiem sprzęgła kompresora.
Na stronie drugiej jest narysowany odręczny schemat podpięcia przekaźnika, który ma ominąć prawdopodobnie spalony tranzystor w ETU.
Najwięcej czasu mi zeszło na doczytanie się tego co tam jest napisane, ponieważ tak jak pisałem jest to pismo odręczne, a jakość skanu też nie jest rewelacyjna.
Chciałem dodać
załącznik z skanem tej strony, ale wyskakuje mi błąd "
Niestety Limit na wszystkie załączniki na tym forum został przekroczony. Prosze skontaktować się z administratorem forum."
Blue827, sprawdź czy u ciebie pojawia się masa na tym przewodzie gdy masz włączoną klimę. Jeśli nie to zrób tak jak i ja, jeden przekaźnik i po problemie.
Trochę mnie zdziwiło, że kompresor klimy włącza się może na 5sekund a następnie przez 20sekund pracuje wentylator. Na ogół w innych autach kompresor pompuje troche dłużej.
Jednak na jakość chłodzenia nie narzekam, potestuje jeszcze jutro jak będzie większe słońce.
AndrewS - Nie Kwi 05, 2009 22:30
Tomek1212 napisał/a: | który ma ominąć prawdopodobnie spalony tranzystor w ETU. |
ooo ja bym chyba sie pokusil go zidentyfikowac i wymienic
Tomek1212 - Nie Kwi 05, 2009 22:54
W sumie to masz racje, ale skoro w tych publikacjach jest opis jak to obejść przekaźnikiem to zdecydowałem, że tak właśnie to zrobię.
Nie wiadomo który to jest ten tranzystor w tym ETU, nawet nie wiadomo, czy można taki kupić. Możliwe że ten "transistor" to część jakiegoś większego układu.
blue827 - Pon Kwi 06, 2009 15:48
AndrewS napisał/a: | u mnie w malym 214 Si kanciak ten czujnik byl zmostkowany, byl tez jeszcze jeden, wylacza sprezarke jesli za bardzo chlodzi, on tez u mnie byl zmostkowany |
o tym czujniku przegrzania (w górnym wężu) to czytałem że nie można go zmostkować (przynajmniej w 800) tylko trzeba zamiast niego podłączyć rezystor ~1kohm. Tylko później trzeba pamiętać aby w przypadku przegrzewania silnika samemu wyłączyć klimę.
Właściwie to nie wiem jak odłączyć wtyczkę od tego czujnika? wystarczy pociągnąć, siedzi dosyć ciasno, czy trzeba odgiąć taki metalowy drucik co jest na niej?
Tomek1212 może sprawdź u siebie najpierw ten czujnik w wężu, jaką ma rezystancję, bo chyba o wiele prościej niż rzeźba z tym przekaźnikiem. Jeśli on jest winowajcą to też nie pójdzie sygnał masy.
Tomek1212 - Pon Kwi 06, 2009 19:15
Blue, ten czujnik jest sprawny, bo jakby nie patrzeć to z niego zasilany jest ten dołożony przekaźnik. W tym momencie klima działa dokładnie tak samo jak w wersji dziewiczej (oryginalnej).
|
|