Zobacz temat - Powstanie lokalnego muzeum VS PKP
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Prawo i ubezpieczenia - Powstanie lokalnego muzeum VS PKP

xROnx - Nie Kwi 03, 2011 10:58
Temat postu: Powstanie lokalnego muzeum VS PKP
Poniżej zamieszczam maila od kolegi. Wspólnie w większym gronie działamy w Zielonej Górze na rzecz powstania Muzeum Kolejki Szprotawskiej. Jednak w pewnym momencie "zacieliśmy się" i nie wiemy jak z tego dalej wybrnąć. Może ktoś z Was albo ktoś z Waszych znajomych będzie w stanie nam doradzić:

Witam.

Przygotowujemy się do przejęcia obiektów magazynów na d. stacji Grunberg Oberstadt (w 2010 r. udało się nam w końcu doprowadzić do wpisania ich do rejestru zabytków) na przyszłe muzeum (kończymy procedurę rejestracji muzeum prywatnego, własność organizacji pożytku publicznego, w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego) na własność Towarzystwa. W rozmowach z Dyrektorem Nieruchomości PKP z Poznania nasunęło mi się jednak kilka wątpliwości.

Prosiłbym o okazanie nam pomocy poprzez spróbowanie znalezienia odpowiedzi na kilka poniższych pytań:

OPIS SYTUACJI

Ustawa nie pozwala przekazać mienia PKP organizacji pożytku publicznego. PKP musi wystawić obiekt na przetarg.

PYTANIA

1. Czy spółki PKP zbywające w przetargu mienie PKP mogą nie napisać w dokumentacji przetargu iż obiekt jest wpisany do rejestru zabytków ? Jaka jest podstawa prawna ?

UWAGI DO PYTANIA nr 1

Nasz obiekt jest zabytkiem, co powoduje, że wszelkie prace przy nim są utrudnione, wymagają zgody Konserwatora zabytków. Nam to odpowiada, gdyż będziemy odtwarzać jego historyczny wygląd i tworzyć muzeum, jednak dla każdego innego inwestora jest to kolosalne utrudnienie, bariera w inwestowaniu.

Po zabytek w przetargu może nikt poza nami nie wystartować, co byłoby nam na rękę. Jednak Dyrektor Nieruchomości PKP z Poznania, twierdzi, że on w dokumentacji przetargowej nie musi podawać niekorzystnych z punktu widzenia sprzedającego informacji, takich właśnie jak wpis obiektu do rejestru zabytków. Twierdzi on, że to jest problem kupującego, że kupujący sam powinien sobie sprawdzić w księgach (wieczystych ?) czy obiekt jest zabytkiem czy nie ?

2. Przy sprzedaży obiektu wpisanego do rejestru zabytków płaci się cenę w wysokości 50%. Czy to dotyczy tylko sprzedaży przez samorząd lokalny lub państwo, czy też dotyczy to również spółek skarbu państwa, jakimi są spółki PKP ? Podstawa prawna.

UWAGI DO PYTANIA nr 2

Zniżka 50% przy zakupie to dużo. Dyrektor PKP z Poznania twierdzi jednak, że nie dotyczy sprzedaży majątku PKP, że to dotyczy tylko majątki gminnego lub państwowego. Ale przecież majątek PKP jest majątkiem spółek Skarbu Państwa.

3. Czy przetargi ogłaszane przez PKP podlegają ustawie o zamówieniach publicznych ? Czy przy rejestrowaniu faktu wysyłania SIWZ do każdego z zainteresowanych udziałem w przetargu, obowiązuje wysyłanie odpowiedzi na pytania stron do wszystkich zainteresowanych ? Czy w przypadku spółek PKP, po dwóch nierozstrzygniętych przetargach, może nastąpić zamówienie z wolnej ręki w trybie negocjacji ceny ? Podstawa prawna.

UWAGI DO PYTANIA nr 3

Dyrektor spółki PKP z Poznania twierdzi, że żadna z tych wymienionych wyżej, a dla nas korzystnych okoliczności nie obowiązuje PKP.

A może udało by się znaleźć kogoś we władzach spółek PKP w Warszawie, kto chciałby i mógłby w tej sprawie nam pomóc ?

Pozdrawiam, Mieczysław J. Bonisławski

PS Proszę również o przekazanie tego maila znajomym lub po prostu ludziom ze środowisk Miłośników Kolei