|
Forum Klubu ROVERki.pl
|
|
Offtopic - Moc/moment/obroty a przyspieszenie
Mundekk - Sob Mar 24, 2012 22:59 Temat postu: Moc/moment/obroty a przyspieszenie Bardzo ciekawi mnie sprawa dotycząca przyspieszenia w samochodach a dokładniej jak moc i moment obrotowy przekładają sie dokłądnie na przyspieszenie a nie mogłem nigdzie znaleźć dokładnego objaśnienia. Weźmy za przykład roverowego klekota iDT po modach rozwijający około 150km i 350nm. Z tego co wyczytałem na necie to auto teoretycznie najlepiej przyspiesza wtedy kiedy maksymalny moment jest największy, a w takim dieselku jest duża górka momentu przy około 2500 obr a potem moment spada. Mimo tego ludzie ciągną ten silnik aż do 4500 obr kiedy moment jest sporo niższy niż przy tych 2500. W takim razie jeśli silnik najlepiej przyspiesza przy maksymalnym momencie to po co go ciągnąć tak wysoko gdzie jest on niższy? Wychodziło by z tych teoretycznych założeń, że najlepiej będzie przyspieszał jeśli obroty utrzymamy koło tej górki momentu przy 2500 obr. Teraz inna sprawa - jeśli moc odpowiedzialna jest za prędkość maksymalna a moment za przyspieszenie to założmy że mamy dwa takie same klekoty 350nm tylko że jeden będzie miał 150km a drugiemu założy sie ogranicznik na 70km. Będą przyspieszać tak samo? Zmieni sie jedynie prędkość maksymalna? Czy rzeczywiście tylko moment odpowiada za przyspieszenie?
Bumelant - Sob Mar 24, 2012 23:11
Poczytaj ze zrozumieniem:
http://www.epi-eng.com/pi..._and_torque.htm
http://www.magazyn-motoryzacyjny.pl/moc.html
http://www.autogen.pl/art...y-silnikow.html
Firq - Nie Mar 25, 2012 17:39
mówi sie ze moment idzie w przyśpieszenie a moc w predkość a tak naprawde moc i NM sie jakos sumuje i wtedy wychodzą właśnie te dane zatem auto 70 KM i 350 nm będzie dużo słabsze niż 150 km i 350 nm.
Racją jest ze najlepiej przyśpiesza w okolicy max momentu ale nie warto przy sprincie trzymać się max momentu od 3-3 tys rmp bo stracisz na tym dużo czasu bo jak auto idzie swoim pędem to i tak lepiej przyśpieszy niż byś mieszał biegami co 1 tys obrotów
Marian_K - Pon Mar 26, 2012 13:58
Mundekk napisał/a: | Z tego co wyczytałem na necie to auto teoretycznie najlepiej przyspiesza wtedy kiedy maksymalny moment jest największy | Przyspieszenie samochodu zależy od momentu obrotowego na kołach. Moment na kołach zależy od mocy silnika, a nie od jego momentu obrotowego. Maksimum momentu na kołach (najlepsze przyspieszenie) osiągane jest w punkcie mocy maksymalnej silnika, a nie w punkcie maksymalnego momentu.
Wysoki moment, nisko położony i najlepiej z płaską charakterystyką daje... dużą elastyczność=wysoki komfort jazdy=brak machania biegami. Jednak jak chcesz w danej chwili osiągnąć maksymalne przyspieszenie to - redukujesz bieg (lub robi to skrzynia automatyczna) tak, aby osiągnąć obroty silnika w punkcie jego maksymalnej mocy.
Pozdrawiam!
[ Dodano: Pon Mar 26, 2012 14:58 ]
Mundekk napisał/a: | założmy że mamy dwa takie same klekoty 350nm tylko że jeden będzie miał 150km a drugiemu założy sie ogranicznik na 70km. Będą przyspieszać tak samo? Zmieni sie jedynie prędkość maksymalna? | Absolutnie nie - odpowiedź jest wyżej
Firq - Wto Mar 27, 2012 20:34
Marian_K, Najlepiej Ujęte
|
|