|
Forum Klubu ROVERki.pl
|
|
Rover serii 75, MG ZT - [R75] Przepływomierz Pierburg + mafam
Pieta - Pon Wrz 01, 2014 19:21 Temat postu: [R75] Przepływomierz Pierburg + mafam Witam,
podzielę się moją modyfikacją jako alternatywą dla drogiego przepływomierza Bosch
Kupiłem auto z oryginalnym przepływomierzem Boscha. Po niedługim czasie wyraźnie stracił na mocy. Początkowo mycie go dawało efekt, jednak po dwóch latach reanimacji, mycie już nie było skuteczne. Wsadziłem go do myjki ultradźwiękowej i po wyjęciu z niej przestał w ogóle działać (silnik gasł).
Zmuszony byłem jeździć z odpiętym przepływomierzem. Auto odzyskało wigoru, spalanie nie wzrosło, pewnie dlatego że w CDTI jest drugi czujnik temperatury przed EGR.
Jednak silnik nie zachowywał się dobrze w warunkach mało ustalonych, czyli ruszanie lub nagłe przyśpieszanie na niskich obrotach.
Szukałem przepływomierza. Chińczyki odpadają a Bosch jest za drogi i w dodatku mało trwały, tracący szybko swoje parametry.
Szukałem zamiennika Pierburg bo czytałem, że są to przepływomierze o wiele bardziej niezawodne w porównaniu do Bosch.
Bezpośrednich zamienników nie ma ale postanowiłem użyć przepływomierz PIERBURG 7.22684.09.0,, używany w wielu autach BMW i Mercedes
Dostępne są w cenie 310+340 zł, czyli o wiele mniej niż ~600 za Boscha
Z informacji dostępnych w sieci wiedziałem, że będzie zaniżał, więc z założenia pomyślałem o wzmacniaczu sygnału, zwanym w sieci jako "mafam" (Mass Air Flow Amplifier)
Zrobiłem prosty układ wzmacniający, oparty na wzmacniaczu operacyjnym i potencjometrze precyzyjnym (schemat na zdjęciach)
Podłączyłem przepływomierz bez mafam i auto nie jeździło jak należy, była wyczuwalna tzw. turbo dziura, co objawiało się czasami trochę opóźnioną reakcją na gaz.
Sprawdziłem napięcie na wyjściu przepływomierza i na wolnych obrotach było 2.1V, czyli tyle ile niby powinno być (2-2,18V) według specyfikacji fabrycznej.
Podłączyłem własnoręcznie wykonany wzmacniacz "mafam" i podkręciłem napięcie do 2,35V. Auto zbiera się teraz jak należy i nie dymi przy mocnym przyspieszaniu.
Jestem zadowolony z rezultatów, zwłaszcza, że przepływomierz nowy za 315zł plus 5zł na wzmacniacz "mafam"
W dodatku w przyszłości zawsze będę mógł skorygować wskazania przepływomierza.
Do budowy "mafam" potrzebujesz
- wzmacniacz operacyjny. Ja użyłem taki jaki miałem LM358. najlepiej użyć jakiegoś na podstawkę DIP8. Uwaga: numeracja nóg w innym wzmacniaczu może być inna. należy sprawdzić specyfikacje techniczną.
- rezystor zmienny, najlepiej wieloobrotowy precyzyjny
- rezystor 51k
- rezystor 10k
- płytka uniwersalna. Można również połączyć na pająka
Układ włożyłem do pudełka po łatkach od dętek. Podłączyłem się pod osłoną silnika gdzie krzyżują się przewody od przepływomierza i czujnika prędkości wałka. Zdjąłem osłonkę kabli (trójnik), wyjąłem żółty przewód i podłączyłem moje przewody jak na schemacie.
Zasilanie wziąłem z e skrzynki bezpieczników pod maską. Można zasilić z przewodów zasilających przepływomierz (5V) ale ja nie chciałem pruć kabli.
U mnie przewody:
pomarańczowy +12V
czarny - GND
biały - noga 1 wzmacniacza i dalej do ECU
niebieski - z MAF i dalej do nogi 3 wzmacniacza
[ Dodano: Pon Wrz 01, 2014 20:17 ]
schemat
Remigiusz - Pon Wrz 01, 2014 19:35
Pieta, Podoba mi sie Byl gdzieś tutaj schemat nawet mój MAFAM innego trochę
Jedynie co brakuje dodać to Pierburg ma ta wadę ze od dołu my wykres zaniżony w porównaniu do Boscha a od góry znów zawyżony Dlatego było czuć ta dziurę.
Łatwiej było by tobie zmienić sobie mapę linearyzacji MAF w ECU auta i jak zacznie tracić można ja znów dopasować w zakresie gdzie trzeba A można było tez kupić jeszcze tańszy Pierburg do VW i dopasować mapę i masz za 240zl sprawna przeplwyke
[ Dodano: Pon Wrz 01, 2014 20:35 ]
Znalazłem Foto Digimaf do R25/45 i MG ZR/ZS:D
Pieta - Pon Wrz 01, 2014 19:50
Remigiusz, Z tego schematu co podałeś właśnie skorzystałem.
Co do modyfikacji map w ECU, nie jestem w tym dobry, więc sięgnąłem po coś co mogę zrobić sam.
Co do linearyzacji MAF to przydał by się jakiś przewodnik. Mam Winols i jakoś się w nim poruszam.
karolj - Pon Wrz 01, 2014 20:33
Podłączanie 12V jako zasilanie wzmacniacza niesie ryzyko, że na jego wyjściu pojawi się więcej jak 5V przy zbyt dużym wzmocnieniu. Przeplywka daje chyba napięcia 0-5V i nie wiadomo jak komp w samochodzie zareaguje na takie coś. Proponuję na wyjściu wzmacniacza dać szeregowo rezystor (około 2.2k powinno być oki) i za nim do masy diodę zenera (4.7V albo 5.1V).
[ Dodano: Pon Wrz 01, 2014 21:33 ]
A poza tym to zróbmy se elektronikę do mapowania napięcia z dowolnego przepływomierza na takie jakie R75 potrzebuje. Noszę się z tym zamiarem już od jakiegoś czasu, tylko ciągle coś innego jest do roboty. Dla wymagających można zrobić BT i wrzucanie innych mapek w każdej chwili, bądź ich przełączanie.
Jak będą chętni, to płytki hurtowo wyjdą za grosze...
janio - Pon Wrz 01, 2014 21:39
Fajna sprawa ten mafam, podoba mi się. Do pełni szczęścia może by kto podał co przychodzi na pin1 a co na pin2 lizaka?
karolj - Pon Wrz 01, 2014 21:50
janio napisał/a: | Do pełni szczęścia może by kto podał co przychodzi na pin1 a co na pin2 lizaka? |
Jakiego lizaka?
janio - Pon Wrz 01, 2014 21:57
Lizak w żargonie to jest ten wkład co wchodzi w obudowę przepływomierza z 5 pinowym gniazdem jak na tym drugim schemacie.
karolj - Pon Wrz 01, 2014 22:03
Z pierwszego lepszego pdfa do przepływek Boscha:
1 - czujnik temperatury
2 - zasilanie
3 - masa
4 - napięcie odniesienia (5V)
5 - wyjście
Pieta - Pon Wrz 01, 2014 22:08
janio napisał/a: | Fajna sprawa ten mafam, podoba mi się. Do pełni szczęścia może by kto podał co przychodzi na pin1 a co na pin2 lizaka? |
1 - sygnał z termistora (czujnik temperatury)
2 - +12V
[ Dodano: Pon Wrz 01, 2014 23:08 ]
karolj napisał/a: | Podłączanie 12V jako zasilanie wzmacniacza niesie ryzyko, że na jego wyjściu pojawi się więcej jak 5V przy zbyt dużym wzmocnieniu. Przeplywka daje chyba napięcia 0-5V i nie wiadomo jak komp w samochodzie zareaguje na takie coś. |
Nic się nie stanie - sprawdzone
dawidd - Czw Wrz 04, 2014 06:11
Pieta, masz może tabele jakie napięcie jest na wyjściu przerywki przy obrotach 800 a jakie przy 2000, 3000 itd?
Remigiusz - Czw Wrz 04, 2014 09:04
Dawid tylko ze te wartości będą różne na postoju i kręcenie silnikiem oraz w czasie jazdy po prostej czy pod górkę
longer86 - Czw Wrz 04, 2014 09:10
raczej należało by spytać jakie jest napięcie na działającej przepływce przy odpowiednich wartościach ilości powietrza. np Sprawdzając w INPA i wtedy mierzyć przepływkę
Remigiusz - Czw Wrz 04, 2014 14:09
Najlepiej jest nagrać z sprawnym maf sobie log z przejazdu. Czyli RPM i maf. Pojeździć w sytuacji i mieć punkt wyjścia.
Wstawić w tabele Excel i mieć porównanie.
longer86 - Czw Wrz 04, 2014 14:17
tylko jeżeli chodzi o napięcie wychodzące z przepływomierza to niezależnie czy auto jedzie czy stoi to przy danej masie powietrza daje odpowiednie napięcie.
jazda była by konieczna by uzyskać pomiary przy wyższych wartościach.
Remigiusz - Czw Wrz 04, 2014 17:12
Mniej więcej taki log wygląda tak
longer86 - Czw Wrz 04, 2014 19:32
Natomiast nadal nie daje to informacji jakie jest napiecie wychodzace z przepływki o co pytał kolega dawid
Pieta - Czw Wrz 11, 2014 07:55
porobiłem trochę pomiarów
Jak wkleiłem dane do Excela to widzę, że muszę jeszcze raz pomierzyć wskaznia Pierburga 09 dla 2500 obr i dodać dla 3000 obr
Poza tym, jest bardzo trudno pomierzyć to precyzyjnie, tak aby obroty i wskazania w INPA były stabilne. Wszystko pulsuje i odczyt jest obarczony jakimś błędem
Nastepnym razem zrobię film
janio - Czw Paź 02, 2014 18:32
Pieta, fajna sprawa, bardzo poglądowo to przedstawiłeś, podoba mi się. Szperając w sieci znalazłem dwa wkłady Boscha do przepływomierza od BMW a konkretnie oba od silnika M47. Oto one: F 00C 2G2 062 i drugi F 00C 2G2 029, czym one się różnią? Czy ten pierwszy nie będzie pasował do R75, ma ktoś wiedzę na ten temat?
dawidd - Wto Cze 11, 2019 16:17
temat stary wiec pora odgrzać
Tak sobie myślę ze skoro w toaf'ie czy inpa są parametry:
"wymagana masa powietrza"
i
"rzeczywista masa powietrza"
to tym wzmacniaczem można dopasować idealnie parametry przepływomierza ktory np zaniża wartosci(jak np delphi) do wymagań ecu kręcąc potencjometrem?
Całkiem niedawno padł mi 3 letni bosch i nie bardzo uśmiecha mi sie wydać kolejne 600zl, tym bardziej, że mam na półce nówkę delphi, używkę boscha i uszkodzonego boscha na którym jeździłem
[ Dodano: Wto Cze 11, 2019 16:28 ]
Dzis posiedziałem trochę nad wzmacniaczem. Popróbowałem go na 2 przepływomierzach boscha . Jeden na biegu jałowym dawał 2.15 V a drugi 2.1. Ten drugi ma ok 3 lata i to jego postanowiłem wykorzystać. Rozwierciłem dziurkę w nim żeby zwiększyć przepływ powietrza, ale z bardzo mizernym skutkiem. Sam przepływomierz dawał napięcie ok 2.12 na jałowym. Podkręciłem to wzmacniaczem do ok 2.2V i jest b dobrze jeśli chodzi o odczucia z jazdy. Nie ma turbo-dziury na klimie i auto zbiera się od samego dołu. Ale jest tez minus - auto kopci. W słoneczny dzień przy rozpędzaniu w lusterku widać sporo dymu. Nie wiem jak będzie podczas normalnej jazdy, ale przy sprawnej przepływce nie pamiętam żebym aż takiego dyma zostawiał za sobą.
Generalnie układ działa poprawnie, ale zauważyłem ze dym wcale nie pojawia sie przy max bucie tylko w jakiś określonych partiach obrotów i tylko przez moment - tak jak by kichną dymem i jedzie bez. Moze to tez kwestia samego układu LM358, filtracji zasilania itp.
[ Dodano: Wto Cze 11, 2019 17:17 ]
PP, jak ustawiłem u siebie napięcie z przepływomierza na 2,35 na biegu jałowym to kopcił jak lokomotywa, wynika z tego ze trzeba ten parametr indywidualnie dobrać do swojej mapy i silnika
|
|