Rodzaj silnika: benzyna Pojemnosc silnika: 1.4 8v Rok produkcji: 1998
Witam
Potrzebuję pomocy w namierzeniu zwarcia w instalacji elektrycznej.
Samochód jeździł do czasu pierwszych mrozów. W ubiegłym tygodniu nagle zonk ... nie otwiera centralny. początkowo myślałem, że to akumulator, bo swoje już przeżył. Ale żeby tak w jedną noc ....
Podmieniłem na inny - pali od strzału. Niestety na drugi dzień już nie chciał nawet otworzyć drzwi. Po kilku dniach prób okazało się, że akumulator jest sprawny. Problemem jest zwarcie gdzieś w instalacji.
Na "sucho" pobór prądu wynosi 0.09 A. Upływność dość duża i przez noc rozładowuje do cna akumulator. Pogmerałem trochę w bezpiecznikach i po wyjęciu numerka 3 pobór spadł do 0.2 A. Teraz przynajmniej przez noc wytrzyma. Ale .... Bezpiecznik nr 3 odpowiada za zegarek, światło i radio. Po przekręceniu stacyjki pojawia jednak się zegarek. Prądu nie jest wystarczająco dużo żeby zasilić radio, czy choćby zajarzyć żarówkę, ale na zasilanie zegarka wystarczy. Do tego na desce żarzy się kontrolka otwarcia tylnej klapy (do tej pory nigdy nie działała) Gaśnie po odpaleniu silnika lub zamknięciu drzwi.
Podejrzewam przekaźnik odpowiadający za opóźnienie wyłączenia świateł w kabinie, jednak nie potrafię go zlokalizować. Rave niewiele mi pomógł. Domyślam się jedynie, że chodzi o urządzenie pod nazwą "multifunktion unit 104"
Proszę o podpowiedź dot. lokalizacji przekaźnika, lub inne wskazówki możliwych usterek.
SPAMU¦
Wysłany: Wto Gru 11, 2012 18:29 Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)
To sprawdziłem w pierwszej kolejności. Otworzyłem klapę, poruszałem wiązką. Lampka nie gasła. Jak napisałem - taka lampka nigdy przedtem mi się nie zapalała, nawet przy otwartej klapie. Na ile widać kable we wiązce - brak uszkodzeń mechanicznych. Żadnych przetarć, załamań itp.
Dziękuję wszystkim za pomoc. A szczególnie tym od tylnej klapy...
Problem okazał się prozaiczny - winowajcą było radio i po jego odłączeniu pobór prądu spadł do 0.01A.
Ciekawostką jest fakt działania zegarka i pełgająca kontrolka bagażnika po wyjęciu bezpiecznika 3. Ale pewnie nikomu i tak nie zechce się sprawdzić
A informacyjnie dla przeglądających forum - Multifunction Unit (104) to inaczej MFU - czerwona skrzyneczka za bezpiecznikami. Nie ma żadnych przekaźników sterujących wygaszaniem światełka!! Ten "komputerek ma również swoją diagnostykę (wygrzebane na chomiku).
----------------------------------------------------------------------------
MFU (multi function unit) to wielozadaniowy kontroler zamontowany za głównym
pudełkiem z bezpiecznikami, w dolnej części deski rozdzielczej, po prawej
stronie (pod kierownica). Moduł ten kontroluje takie funkcje jak:
1. Opóźnienie przednich i tylnych wycieraczek
2. Timer (opóźnione wyłączenie) ogrzewania tylnej szyby
3. Opóźniacz lampki "grzecznościowej" - czyli tej co oświetla wnętrze przez chwilkę po zamknięciu naszego auta
4. Brzęczyk ostrzegający o włączonych lampach gdy chcemy opuścić pojazd.
MFU ma także system samokontroli. By wejść w tryb diagnostyczny należy sprawnie wykonać poniższy algorytm.
1. Wsiadamy do auta i wkładamy kluczyk do stacyjki (pozycja "zerowa")
2. Naciskamy i trzymamy wciśnięty przełącznik od ogrzewania tylnej szyby
3. Przekręcamy kluczyk w pozycję II i natychmiast(!) po tym zwalniamy przycisk ogrzewania, MFU powinien dwukrotnie piknąć (jeśli nie to zwolniłeś za późno!)
4. Zaraz po piknięciach przytrzymaj wciśnięty przycisk ogrzewania przez 1 sekundę, MFU powinien piknąć kolejne dwa razy. Wszedłeś w system diagnostyczny!
Teraz przetestuj funkcje kontrolowane przez MFU, gdy funkcja działa prawidłowo usłyszysz krótki sygnał dźwiękowy, gdy nie - funkcja nie działa poprawnie, przyciskaj krótko kolejno:
1. Włącznik tylnej lampy przeciwmgielnej, gdy system jest OK. usłyszysz pisk
2. Przesuń dźwignię prawą tak by uzyskać wymuszone spryskanie przedniej szyby, pisk.
3. Otwórz prawe drzwi, zamknij, to samo z lewymi i bagażnikiem(?) - 3 piski
4. Włącz wycieraczki na I prędkość - pisk, II i III u mnie nie piszczy (powrót na 0 - pisk)
5. Włącz światła mijania - pisk, drogowe (na stałe) - pisk
Gdy nie słyszysz pisku to znaczy ze właśnie testowany układ nie działa poprawnie!
Po przetestowaniu 5 punktów wymienionych wyżej przejdziemy do następnego testu, w tym celu naciskamy (to już trzeci raz) ogrzewanie tylnej szyby. Teraz MFU przetestuje sama kontrolowane obwody, kolejno:
Włączy się podświetlanie kontrolki ogrzewania szyby na ok. 2sek, zapali się lampka informująca o włączonych światłach przeciwmgielnych tylnich (przednich nie mam), zapali się na 2 sekundy oświetlenie wnętrza (to pod sufitem) a na koniec włącza się przednie i tylnie wycieraczki.
Po tej sekwencji MFU wyjdzie z trybu diagnostyki, wyłącz zapłon. Jeśli wykryłeś jakieś nieprawidłowości to sprawdź odpowiedni przekaźnik, okablowanie itp. Być może sam MFU jest uszkodzony, jednak jest on uszczelniony i naprawa polega na wymianie MFU na nowy.
Pomógł: 27 razy Dołączył: 08 Sie 2010 Posty: 562 Skąd: Lubelszczyzna
Wysłany: Sob Lut 09, 2013 21:43
gravion,
Kolego, należą Ci się wielkie podziękowania Opis testu bardzo się przyda i sporo ułatwia, dziś wykonałem i pokrywa się z prawdą
Jeszcze raz dzięki
Duży plus dla tego Pana,sprawdzałem i mam pytanie doszedłem do tylnych drzwi i nie słychać pikania,co dalej robić,poruszałem kablem.powyginałem go ale nadal nic.\
Mój problem to czasami przy jeżdzie zapala się na chwile kontrolka otwarte tylne drzwi i znika,jak to się zaczęło dziać to nie działa radio i zegarek.
A najlepsze jak włączę światła awaryjne to powoli zaczynają pojawiać się cyferki na zegarze. Czy ktoś miał kiedyś taki problem.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum