Wysłany: Sob Lip 19, 2008 16:43 Nowe przepisy CELNE
tak jak w temacie??
[ Dodano: Sob Lip 19, 2008 18:09 ]
U Z A S A D N I E N I E
Projekt ustawy o zwrocie części podatku akcyzowego zapłaconego z tytułu
nabycia wewnątrzwspólnotowego albo importu samochodu osobowego
przewiduje możliwość zwrotu części podatku akcyzowego nabywcy
wewnątrzwspólnotowemu albo importerowi samochodu osobowego. Celem
niniejszej ustawy jest wprowadzenie jednolitych zasad zwrotu części podatku
akcyzowego zapłaconego od starszych niż dwuletnie samochodów osobowych,
nabytych w okresie od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 30 listopada 2006 r., ww.
podatnikom.
Konieczność ustalenia jednolitych zasad zwrotu części podatku akcyzowego od
samochodów, zapłaconego na podstawie ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r.
o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257, z późn. zm.), z tytułu nabycia
wewnątrzwspólnotowego albo importu samochodu osobowego, wynika
z ogłoszonego w dniu 18 stycznia 2007 r. orzeczenia Europejskiego Trybunału
Sprawiedliwości w sprawie C-313/05 (Maciej Brzeziński/Dyrektor Izby Celnej
w Warszawie), dotyczącej zgodności z prawem wspólnotowym polskich
przepisów odnośnie do opodatkowania samochodów osobowych podatkiem
akcyzowym. W ww. orzeczeniu Trybunał uznał, że przepisy o podatku
akcyzowym w dotychczasowym brzmieniu powodowały, że samochody
osobowe sprowadzone wewnątrzwspólnotowo po dniu 1 maja 2004 r. mogły
być wyżej opodatkowane podatkiem akcyzowym od sprzedawanych
samochodów już zarejestrowanych w Polsce, co jest niezgodne z art. 90 TWE.
Zastrzeżenia ETS do polskich przepisów o podatku akcyzowym od
samochodów osobowych dotyczą jedynie kwestii ich zgodności z art. 90 TWE,
który zgodnie z orzeczeniem w ww. sprawie należy interpretować w ten sposób,
że sprzeciwia się on podatkowi akcyzowemu w zakresie, w jakim kwota podatku
nakładana na pojazdy używane, starsze niż dwuletnie, nabyte w państwie
członkowskim innym niż Polska, która wprowadziła taki podatek, przewyższa
rezydualną kwotę tego podatku zawartą w wartości rynkowej podobnych
pojazdów, które zostały zarejestrowane wcześniej w Polsce.
Z wyroku ETS wynika, że zwrotowi podlega jedynie kwota podatku akcyzowego
przewyższająca kwotę odpowiadającą rezydualnemu podatkowi zawartemu
w cenie krajowego, podobnego używanego samochodu. Orzeczenie odnosi
się do dyskryminujących stawek akcyzy, stosowanych w odniesieniu do
samochodów osobowych nabytych wewnątrzwspólnotowo, starszych niż
dwuletnie.
Ponadto, zgodnie z wyrokiem ETS, rozstrzygnięcie kwestii ewentualnej
dyskryminacji w odniesieniu do każdego samochodu krajowego należy do
organów krajowych.
Zgodnie z wyrokiem Trybunału, kwota zwrotu powinna być obliczona przez
porównanie kwoty podatku zapłaconego w przypadku nabycia
wewnątrzwspólnotowego z kwotą podatku zawartą w cenie podobnego
samochodu osobowego, który jest użytkowany na terenie kraju.
Zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym akcyzie podlegają
samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju zgodnie
z przepisami o ruchu drogowym. Stąd z uwagi na równość podmiotów
uzasadnione jest objęcie omawianym prawem do zwrotu także akcyzy
zapłaconej z tytułu importu samochodów osobowych. Ponadto należy
zauważyć, że do towarów będących przedmiotem wymiany handlowej między
Unią Europejską a państwami trzecimi mogą znaleźć zastosowanie umowy
międzynarodowe (np. umowa międzynarodowa z dnia 22 lipca 1972 r. zawarta
między Szwajcarią i UE), które zawierają przepisy zakazujące stosowania
praktyk dyskryminujących między produktami jednej z umawiających się stron
i produktami pochodzącymi z obszaru drugiej umawiającej się strony. Zatem
w swojej treści zawierają dyspozycję podobną do treści art. 90 TWE. Prowadzi
to do wniosku, że w przypadku importu samochodów z krajów trzecich,
z którymi UE zawarła podobne umowy międzynarodowe, mogłoby dojść do
dyskryminacji.
Projekt ustawy szczegółowo określa zasady zwrotu, z uwzględnieniem sposobu
obliczenia części podatku akcyzowego podlegającego zwrotowi.
Kwota akcyzy do zwrotu stanowi różnicę kwoty akcyzy obliczonej zgodnie
z zasadami obowiązującymi przed dniem 1 grudnia 2006 r. (stawki zależne od
wieku samochodu) oraz kwoty podatku akcyzowego obliczanego według stawki
2
akcyzy – 13,6% dla samochodów osobowych o pojemności silnika powyżej
2.000 cm3 oraz 3,1% dla pozostałych (bez względu na wiek), z uwzględnieniem
wartości rynkowej pojazdu. W odniesieniu do pojazdów używanych
zarejestrowanych w Polsce jako nowe, stawka rezydualnego (krajowego)
podatku akcyzowego zawartego w wartości takiego pojazdu pozostaje
niezmienna.
Kwotę akcyzy podlegającą zwrotowi oblicza się według następującego wzoru:
Z = a – n
gdzie:
Z – oznacza kwotę akcyzy do zwrotu,
a – oznacza kwotę podatku akcyzowego zapłaconego z tytułu nabycia
wewnątrzwspólnotowego albo importu samochodu osobowego,
n – oznacza podatek akcyzowy zawarty w cenie samochodu osobowego
zarejestrowanego na terytorium kraju, ustalany odpowiednio:
(1) – dla samochodów osobowych o pojemności skokowej silnika
powyżej 2.000 cm3, zgodnie ze wzorem:
n = (wartość rynkowa samochodu : 1,22 : 1,136) x 0,136,
(2) – dla pozostałych samochodów osobowych, zgodnie ze wzorem:
n = (wartość rynkowa samochodu : 1,22 : 1,031) x 0,031.
Proponowaną zasadę ilustruje poniższy przykład:
1. Obliczenie akcyzy zawartej w cenie samochodu, zarejestrowanego na
terytorium kraju („n” ze wzoru przedstawionego w art. 3 ust. 1) – wariant
dla samochodu o pojemności skokowej silnika poniżej 2.000 cm3
(przykładowo średnia wartość rynkowa samochodu osobowego VW Golf
1,6 l z 1994 r. = 7 700,00 zł (wg np. publikatora Eurotax).
7 700,00 zł : 1,22 = 6 311,50 zł (średnia wartość rynkowa pomniejszona
o VAT)
6 311,50 zł : 1,031 = 6 121,70 zł (średnia wartość rynkowa pomniejszona
o VAT i akcyzę)
3
6 121,70 x 0,031 = 189,80 zł (akcyza, która jest zawarta w cenie
samochodu zarejestrowanego na terytorium kraju).
2. Obliczenie wartości akcyzy zapłaconej przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym
(„a” ze wzoru przedstawionego w art. 3 ust. 1), przykładowo
w przypadku gdy:
– zadeklarowano wartość samochodu, od której akcyza zapłacona to
kwota w wysokości np. 300,00 zł (wariant I),
oraz
– zadeklarowano wartość samochodu, od której akcyza zapłacona to
kwota w wysokości np. 40,00 zł (wariant II).
3. Kwota akcyzy do zwrotu wynosi odpowiednio:
dla wariantu I, Z = a – n = 300,00 zł – 189,80 zł = 110,20 zł
oraz
dla wariantu II, Z = a – n = 40,00 zł – 189,80 zł = – 149,80 zł (zgodnie
z art. 3 ust. 3 niniejszej ustawy, gdy „Z” jest liczbą ujemną, zwrot części
podatku nie występuje).
Przyjęcie do obliczania kwoty akcyzy zawartej w wartości rynkowej podobnego
samochodu krajowego wynika jasno z orzeczenia ETS. Orzeczenie wskazuje
na konieczność porównania kwoty podatku akcyzowego zapłaconego od
samochodu nabytego wewnątrzwspólnotowo z kwotą podatku akcyzowego
zawartą w cenie podobnego samochodu zarejestrowanego na terytorium kraju.
Samochodem podobnym będzie samochód tej samej marki, modelu, roku
produkcji oraz, jeżeli jest to możliwe do ustalenia – wyposażenia, o przybliżonym
stanie technicznym jak samochód nabyty wewnątrzwspólnotowo albo
importowany, od którego zapłacono podatek akcyzowy.
Obiektywnym sposobem umożliwiającym ustalenie ww. kwoty podatku
akcyzowego jest odniesienie się do średniej wartości rynkowej danego
samochodu w określonym miesiącu (a nie zadeklarowanej ceny zakupu
4
podobnego samochodu nabytego wewnątrzwspólnotowo albo importowanego,
którego dotyczy zwrot podatku).
Na potrzeby dokonania zwrotu za średnią wartość samochodu osobowego
przyjęto wartość samochodu ustalaną na podstawie notowanej na rynku
krajowym, w miesiącu powstania obowiązku podatkowego, a jeżeli ta data nie
jest możliwa do ustalenia, to w miesiącu zapłaty akcyzy, średniej ceny
zarejestrowanego na terytorium kraju samochodu osobowego tej samej marki,
modelu, roku produkcji, wyposażenia.
Jednakże w przypadku samochodu nabytego wewnątrzwspólnotowo albo
importowanego, którego wartość mogła zostać obniżona z powodu złego stanu
technicznego, jeżeli podatnik przedstawi dokumenty potwierdzające taki stan
techniczny, przy obliczaniu akcyzy do zwrotu będzie brany pod uwagę również
ten aspekt, tak aby uwzględnić wartość rynkową samochodu o takim samym
stanie technicznym, o ile jest to możliwe do ustalenia. W praktyce decyzja
odnośnie do sposobu ustalenia wartości rynkowej danego samochodu jest
pozostawiona właściwym w tym zakresie organom podatkowym, które na
potrzeby jej ustalenia mogą posiłkować się, oprócz tabelarycznych zestawień
średnich wartości rynkowych w określonym miesiącu (średnie ceny
opublikowane w katalogach cen pojazdów lub wykazach cen), również opinią
biegłych.
Projekt przewiduje ponadto, że w przypadku gdy organ podatkowy dokonał
zwrotu podatku w odniesieniu do danego samochodu w kwocie niższej niż
wynika to z obliczeń na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy, podatnik może ubiegać
się o zwrot części akcyzy, która nie została zwrócona, zgodnie z powyższą
zasadą.
Ustawa przewiduje, że w zakresie nieuregulowanym ustawą do zwrotu akcyzy
stosuje się odpowiednio przepisy ustawy – Ordynacja podatkowa. Jedyne
odstępstwa dotyczą braku konieczności składania korekty deklaracji oraz
terminu naliczania odsetek. Za termin, od którego liczy się odsetki, uznano
moment złożenia wniosku o zwrot części podatku. Niezasadne byłoby
naliczanie odsetek od momentu złożenia deklaracji, czyli od momentu
powstania nadpłaty w podatku akcyzowym (art. 73 § 2 O.p.), ponieważ
większość podatników mogłoby wstrzymać się ze składaniem wniosku do
5
ostatniego momentu (5 lat od końca roku, w którym samochód został nabyty
wewnątrzwspólnotowo lub zaimportowany), w celu otrzymania wyższych
odsetek od nadpłaconej kwoty podatku.
Należy zaznaczyć, że przepisy niniejszej ustawy stosuje się również do
toczących się i niezakończonych postępowań w sprawach stwierdzenia
nadpłaty akcyzy zapłaconej z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego albo
importu samochodu osobowego, wszczętych przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy. Zatem organ podatkowy w toczących się sprawach powinien
ocenić istnienie oraz wysokość nadpłaty zgodnie z zasadami niniejszej ustawy.
Dotyczy to również przypadku, gdy złożony wniosek dotyczy zwrotu całej kwoty
akcyzy, a nie jej części.
Przedmiotowa ustawa wprowadza zmiany do ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.
o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176,
z późn. zm.) przez zwolnienie kwoty uzyskanego zwrotu akcyzy z podatku
dochodowego od osób fizycznych, o ile kwota zapłaconej wcześniej akcyzy,
która odpowiada kwocie tego zwrotu, nie została zaliczona przez podatnika lub
współmałżonka do kosztów uzyskania przychodów. Możliwość zaliczenia do
kosztów uzyskania przychodów wydatku poniesionego z tytułu akcyzy od
nabycia lub importu samochodu osobowego istnieje tylko w zakresie
związanym z wykonywaniem działalności gospodarczej przez podatnika lub
jego współmałżonka. Dodatkowo należy wskazać, że w sytuacji gdy podatek
akcyzowy został zaliczony przez podatnika (w przypadku osób fizycznych także
przez współmałżonka) w całości lub w części do kosztów uzyskania
przychodów, również w postaci odpisów amortyzacyjnych od wartości
początkowej samochodu, w której był zawarty – odpowiednio w tej części zwrot
podatku akcyzowego będzie stanowił przychód podatnika.
W kwestii wprowadzenia zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych
z tytułu zwrotu akcyzy w części, w jakiej nie została zaliczona przez podatnika
do kosztów uzyskania przychodów, należy wskazać, że obowiązujące obecnie
przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r.
Nr 54, poz. 654, z późn. zm.) regulują tę kwestię po stronie przychodów
podatkowych. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4f ww. ustawy w przypadku zwrotu
podatku akcyzowego zgodnie z odrębnymi przepisami – przychodem jest
6
zwrócony podatek akcyzowy, w tej części, w której został uprzednio zaliczony
do kosztów uzyskania przychodów.
Ponadto ustawa wprowadza zmiany do ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r.
o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257, z późn. zm.) polegające na
możliwości określenia podstawy opodatkowania przez organ podatkowy lub
organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej samochodu
osobowego, zarejestrowanego na terytorium kraju, kiedy wysokość podstawy
opodatkowania w przypadku sprzedaży na terytorium kraju albo nabycia
wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego, bez uzasadnionej przyczyny,
znacznie odbiega od wartości rynkowej tego samochodu. W takiej sytuacji
organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w ramach czynności
sprawdzających wezwie podatnika do zmiany wysokości podstawy
opodatkowania lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie jej wysokości
znacznie odbiegającej od notowanej wartości rynkowej samochodu osobowego.
W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wysokości podstawy
opodatkowania lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie jej
wysokości znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy
w ramach wszczętego postępowania podatkowego określi wysokość podstawy
opodatkowania z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych.
Zasady udziału biegłego w postępowaniu podatkowym są uregulowane m.in.
w art. 197 Ordynacji podatkowej. Jeżeli wysokość podstawy opodatkowania
ustalona w ten sposób odbiega co najmniej o 33% od zadeklarowanej wartości
samochodu osobowego, koszty opinii biegłego lub biegłych ponosi podatnik.
Ustanowienie zasady, że jeżeli określona przez organ podatkowy
z uwzględnieniem opinii biegłego wysokość podstawy opodatkowania różni się
o więcej niż 33% od wartości podanej przez podatnika, to koszty opinii ponosi
podatnik, stanowi pewnego rodzaju sankcję za nierzetelne określenie przez
podatnika podstawy opodatkowania. Natomiast wyznaczenie progu 33% jest
rozwiązaniem analogicznym do przyjętego w przepisie art. 6 ust. 4 ustawy
z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U.
z 2007 r. Nr 68, poz. 450), jak również w art. 19 ust. 4 ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176,
7
z późn. zm.). Powyższe rozwiązanie zostało przyjęte z uwagi na zachowanie
spójności systemu podatkowego.
W związku z faktem, że ETS w uzasadnieniu do swojego wyroku stwierdził, że
przy obliczaniu kwoty podatku należy brać pod uwagę wartość rynkową
pojazdu, uznano, że wyrok ten stanowi podstawę do zmiany podstawy
opodatkowania w podatku akcyzowym od samochodów osobowych.
Proponowana w projekcie zmiana ustawy o podatku akcyzowym polegająca na
dodaniu art. 82a skutkować powinna urealnieniem przez odniesienie do cen
rynkowych deklarowanych wartości samochodów osobowych sprowadzanych
z innych państw członkowskich lub sprzedawanych w kraju. Zmiana przyczyni
się do likwidacji patologii w postaci zaniżania deklarowanych kwot wartości
samochodów używanych sprowadzanych lub sprzedawanych w kraju po
wejściu niniejszej ustawy w życie. Rozwiązanie to nie będzie stanowiło bariery
ochronnej dla polskiego rynku, a jedynie narzędzie mające za zadanie urealnić
kwoty deklarowanych wartości samochodów osobowych. Powyższa zmiana
ustawy o podatku akcyzowym będzie dotyczyć jedynie pojazdów, dla których
obowiązek podatkowy w akcyzie powstanie po dniu wejścia w życie niniejszej
ustawy.
Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
8
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Wprowadzenie ustawy o zwrocie części akcyzy zapłaconej z tytułu nabycia
wewnątrzwspólnotowego albo importu samochodu osobowego daje
podmiotom określonym w art. 2 projektu ustawy prawo do zwrotu części
uiszczonego podatku akcyzowego od samochodów osobowych nabytych
wewnątrzwspólnotowo albo importowanych w okresie od dnia 1 maja 2004 r.
do dnia 30 listopada 2006 r.
Na organie rozpatrującym wnioski o zwrot akcyzy ciąży dodatkowo zadanie
wynikające z konieczności weryfikacji prawidłowości ustalenia rynkowej
ceny konkretnego samochodu osobowego, którego dotyczy wniosek. Należy
zatem oczekiwać zwiększenia ilości obowiązków pracowników urzędów
celnych związanych z wprowadzeniem niniejszej ustawy.
2. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie przepisów niniejszej ustawy nie będzie miało wpływu na
rynek pracy.
3. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie przepisów niniejszej ustawy nie będzie miało wpływu na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.
4. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu państwa
Wejście ustawy w życie spowoduje uszczuplenie dochodów budżetu
państwa.
Wskazanie dokładnej kwoty zmniejszenia dochodów jest utrudnione ze
względu na fakt, że:
9
1) większość kwot deklarowanych wartości samochodów osobowych
w deklaracjach AKC-U, związanych z nabyciem wewnątrzwspólnotowym,
nie odpowiadała wartości rynkowej tych samochodów;
2) trudna do oszacowania jest liczba osób skłonnych ubiegać się o zwrot
części akcyzy, szczególnie jeżeli kwoty zwrotu będą niewielkie,
w związku z odniesieniem do wartości rynkowej przy obliczaniu tych
zwrotów;
3) zgodnie z projektem ustawy, określenie wartości rynkowej samochodów
zarejestrowanych na terytorium kraju pozostaje indywidualną kwestią
każdego naczelnika urzędu celnego;
4) zły stan techniczny pojazdów mógł powodować, że ich wartość rynkowa
mogła zostać obniżona, czego efektem była niższa kwota podstawy
opodatkowania wskazana w deklaracji.
Przy szacowaniu spodziewanych skutków budżetowych brano pod uwagę:
1) porównanie średnich kwot zapłaconej akcyzy w okresie od dnia 1 maja
2004 r. do dnia 30 listopada 2006 r. z kwotą akcyzy obliczoną zgodnie
z wyrokiem ETS, tj. 13,6% dla samochodów o pojemności skokowej
silnika powyżej 2.000 cm3 i 3,1% dla pozostałych średniej wartości
rynkowej (np. wg Eurotax) samochodów:
a) VW Golf 1,6 CL (model II, III i IV) w latach 1990-2003,
b) Audi A4 2,8 (model B5) i Audi A4 3,0 (model 8E) w latach 1995-2003;
2) powyższe zestawienie pozwala na objęcie uśrednionym szacunkiem
około 88% samochodów, od których przysługiwał będzie zwrot, o ile zapłacona
kwota podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego
będzie przekraczać kwotę akcyzy obliczoną na podstawie
średniej wartości rynkowej samochodów krajowych z uwzględnieniem
stanu technicznego pojazdu (ok. 2 mln sztuk samochodów
z ok. 2,291 mln sztuk samochodów, którym będzie przysługiwał zwrot);
3) ze względu na fakt, że import samochodów osobowych (nowych
i używanych) w okresie od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 30 listopada
2006 r. stanowił około 45 tys. sztuk samochodów osobowych,
a w związku z tym stanowił ok. 2% liczby używanych, sprowadzonych
10
z UE, samochodów osobowych, kwoty związane ze zwrotem podatku
akcyzowego z tytułu importu zostały w poniższym szacunku pominięte.
Mając powyższe na uwadze, szacuje się, że całościowa kwota zwrotu części
podatku akcyzowego wyniesie około 580 mln zł.
W związku z wprowadzeniem zmian w ustawie o podatku akcyzowym
dotyczących weryfikacji podstawy opodatkowania w przypadku samochodów
nabywanych wewnątrzwspólnotowo albo sprzedawanych w kraju
przed pierwszą rejestracją w kraju, po wejściu przedmiotowej ustawy
w życie można spodziewać się zmniejszenia napływu używanych
samochodów z zagranicy do Polski. Jednakże ze względu na wielość
czynników mających wpływ na ten fakt, szacunek wpływu proponowanego
narzędzia na liczbę sprowadzanych samochodów jest niemożliwy do
przeprowadzenia. W związku z powyższym koszty powołania biegłych przy
szacowaniu wartości samochodu osobowego są niemożliwe do oszacowania.
5. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie przepisów niniejszej ustawy nie będzie miało wpływu na
sytuację i rozwój regionalny.
6. Wpływ na środowisko naturalne
Wejście w życie przepisów niniejszej ustawy nie będzie miało wpływu na
środowisko naturalne.
7. Konsultacje społeczne
Projekt był przedmiotem szerokich konsultacji społecznych zarówno
z partnerami społecznymi, tj. Konfederacją Pracodawców Polskich, Polską
Konfederacją Pracodawców Prywatnych, Business Center Club Związkiem
Pracodawców oraz organizacjami związków zawodowych pracowników, jak
i organizacjami i podmiotami działającymi w branży motoryzacyjnej,
np. Związkiem Motoryzacyjnym SOIS. Projekt został również przekazany do
konsultacji Krajowej Izbie Doradców Podatkowych oraz Krajowej Izbie
Gospodarczej. Uwagi, w części uwzględnionej w projekcie, zgłosiła jedynie
11
Krajowa Izba Doradców Podatkowych. Izba postulowała, aby osobami
uprawnionymi do zwrotu byli jedynie podatnicy, a nie, jak przewidywał
projekt z dnia 16 kwietnia 2007 r., osoby, które poniosły faktyczny
ekonomiczny ciężar podatku akcyzowego, czyli osoby, które odkupiły od
podatników samochód osobowy, dla którego przysługuje zwrot. Uwaga
została uwzględniona. Nie uwzględniono natomiast uwagi stwierdzającej, że
wzór określony w art. 3 powoduje, że zmianie ulega podstawa
opodatkowania dla obowiązków podatkowych, które już zaistniały.
Zaproponowany sposób obliczenia podatku stanowi wykonanie wyroku ETS.
Ustawa nie weryfikuje podstawy opodatkowania w zakresie zwrotu części
podatku, a wskazuje, zgodnie z wyrokiem, na właściwy sposób obliczenia
kwoty do zwrotu.
Ponadto projekt ustawy został umieszczony w Biuletynie Informacji
Publicznej na stronie internetowej Ministerstwa Finansów w celu
umożliwienia jego oceny przez wszystkich zainteresowanych. Żaden
podmiot zajmujący się działalnością lobbingową nie zgłosił w trybie art. 7
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) zainteresowania pracami nad
projektem przedmiotowej ustawy.
Niniejszy projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
07/05zb
12
_________________ Sentyment do r200 silverstone pozostanie na zawsze...
SPAMU¦
Wysłany: Sob Lip 19, 2008 16:43 Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum