Posiadam ROVERka 414SLi z 1994r., kupując samochód dostałem od poprzedniego właściciela instrukcję obsługi ROVER seria 200/400. Napisane w niej jest o światłach do jazdy dziennej jednak niewyszczególnione jest w jakim modelu są one zamontowane. Czy mój samochód posiada światła DIM-DIP, czy jest wyraźna różnica pomiędzy nimi a światłami postojowymi i czemu mogą one nie działać?
AndrewS Poprawilem temat
Ostatnio zmieniony przez AndrewS Czw Sty 08, 2009 22:51, w całości zmieniany 1 raz
SPAMU¦
Wysłany: Sro Sty 07, 2009 11:03 Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)
Pomógł: 115 razy Dołączył: 09 Kwi 2007 Posty: 1078
Wysłany: Sro Sty 07, 2009 18:24
DIM-DIP to rezystor który obniża napięcie świateł mijania. Nie są to światła do jazdy dziennej tylko zabezpieczenie gdy ktoś włączy tylko pozycyjne zamiast mijania, wtedy oprócz pozycyjnych zaświecą się również mijania ale słabiej, działa to tylko z włączonym zapłonem. Czyli jak silnik jest zgaszony a włączymy pozycyjne to zapalą się tylko pozycje, jak włączymy silnik to dodatkowo zaświecą się słabe mijania (obniżone napięcie przez rezystor).
np w 800setce opornik znajduje się pod lewym reflektorem:
Jeśli samochód ma tą funkcję dim-dip, a nie działa, czyli przy zapalonych pozycyjnych i włączonym silniku nie zapalają się dodatkowo słabe mijania, to znaczy że opornik jest popsuty, u mnie np był przerdzewiały kabelek który wystarczyło przylutować.
hmmm
czytajac wlasnie instrukcje do osiemsetki (dostepna u nas na stronie)
zrozumialem, ze to sa wlasnie swiatla do jazdy dziennej, swiatla sa sciemniane, jesli zostana zapalone PRZED wlaczeniem zapłonu i uruchomieniem silnika
nie testowalem tego jeszcze w swojej 800, zeby to sprawdzic gotowy bylem nawet cegami(miernikiem cegowym) mierzyc pobor pradu przez zarowki
_________________ Pozdrawiam Andrzej
Rover 800, byl 214 Si 95
FSO 125p 1.4 16V MPI
Jawa 350
Pomógł: 115 razy Dołączył: 09 Kwi 2007 Posty: 1078
Wysłany: Pią Sty 09, 2009 07:32
U mnie dim-dip działają dopiero po włączeniu zapłonu lub silnika i tak powinno być bo inaczej jakby ktoś chciał na postoju zapalić tylko pozycje to dlaczego miałyby by się też zapalać przyciemniane mijania? A jako światła dzienne to kiepskie rozwiązanie bo prądu pobierają tyle samo co na normalnych mijania. Przy okazji palą się też niepotrzebnie przednie pozycje, podświetlenie tablicy i przycisków. IMO jako dzienne lepiej połączyć szeregowo wewnętrzne długie światła H3. Nadal będziemy mieć długie w zewnętrznych H4.
Dodatkowo na tych wewnętrznych H3 znika masa gdy włączymy światła pozycyjne lub mijania, co ułatwia sprawę bo nie trzeba dodatkowych przekaźników montować żeby wyłączać 'dzienne' po włączeniu mijania.
akby ktoś chciał na postoju zapalić tylko pozycje to dlaczego miałyby by się też zapalać przyciemniane mijania
no jesli sie zaplonu nie przekreci, to beda sie palic pozycyjne
zacytuje instrukcje
"Światlła DIM DIP włączają sie automatycznie gdy oswietlenie zewnetrzne i starter sa wlaczone jednoczesnie.
Dzialanie swiatel DIM DIP polega na zastosowaniu sciemniacza swiatel mijania
Po zapadnieciu zmroku normalne swiatla mijania musza byc zawsze uzywane "
czyli
oswietlenie zewnetrzne = swiatla pozycyjne
starter = rozrusznik
ja myslalem ze procedura jest taka
siadam, wlaczam swiatla mijania, przekrecam zaplon, potem odpalam i wtedy swiatla sie sciemniaja
z powyzszego opisu wynika, ze trzeba zrobic chyba tak"
wlaczam swiatla pozycyjne
przekrecam zaplon i dopiero po przekrecniu na rozruch wlaczaja sie te swiatla dim dip
blue827 napisał/a:
A jako światła dzienne to kiepskie rozwiązanie bo prądu pobierają tyle samo co na normalnych mijania.
no w/g mnie nie tyle samo, bo zarowki pracuja w tym trybie w szeregu z opornikiem, opornik ogranicza prad i napiecie, co przeklada sie na mniejszy prad dostarczony do zarowek, z prawa ohma mniejszy prad mniejsza moc,
_________________ Pozdrawiam Andrzej
Rover 800, byl 214 Si 95
FSO 125p 1.4 16V MPI
Jawa 350
Pomógł: 115 razy Dołączył: 09 Kwi 2007 Posty: 1078
Wysłany: Pią Sty 09, 2009 18:58
Andrew, żle Ciebie zrozumiałem napisałeś:
AndrewS napisał/a:
swiatla sa sciemniane, jesli zostana zapalone PRZED wlaczeniem zapłonu i uruchomieniem silnika
"sa sciemniane" zrozumiałem jako że mijania są ściemniane, czyli załącza się funkcja dim-dip, a one są ściemniane PO zapaleniu zapłonu lub uruchomieniu silnika.
wsiadamy do samochodu, zapalamy silnik i światła, tylko że przez pomyłkę przekręcamy włącznik tylko raz. W innym samochodzie jechalibyśmy tylko na pozycyjnych, ale dzięki funkcji dim-dip automatycznie załączą się również przyciemnone mijania dzięki którym samochód już będzie wystarczająco widoczny.
AndrewS napisał/a:
no w/g mnie nie tyle samo, bo zarowki pracuja w tym trybie w szeregu z opornikiem, opornik ogranicza prad i napiecie, co przeklada sie na mniejszy prad dostarczony do zarowek, z prawa ohma mniejszy prad mniejsza moc,
Opornik 1ohm poprostu obniża napięcie do 6V, i zapodaje je na żarówki mijania które pobierają mniej prądu bo reszte zabiera opornik. Nie mierzyłem tego ale wydaje mi się że zużycie prądu: Opornik + 6V mijania będzie taki sam jak 12V mijania.
wsiadamy do samochodu, zapalamy silnik i światła, tylko że przez pomyłkę przekręcamy włącznik tylko raz.
hmmm to w/g opisu z instrukcji, jesli najpierw zapalimy silnik, a potem swiatla, to ten system sie nie wlaczy
on sie wlaczy jest swiatla pozycyjne zostana wlaczone PRZED odpaleniem silnika
blue827 napisał/a:
Opornik 1ohm poprostu obniża napięcie do 6V
eee nie, opornik bardziej ogranicza prad, napiecie spadnie bardzo niewiele,
oczywiscie czesc mocy wydzieli sie na oporniku, ale nie tyle samo
blue827 napisał/a:
Nie mierzyłem tego ale wydaje mi się że zużycie prądu: Opornik + 6V mijania będzie taki sam jak 12V mijania.
no moim zdaniem bedzie roznica, latwo to sprawdzic z zasilaczem na 12V i np wentylatorem od kompa
_________________ Pozdrawiam Andrzej
Rover 800, byl 214 Si 95
FSO 125p 1.4 16V MPI
Jawa 350
Pomógł: 115 razy Dołączył: 09 Kwi 2007 Posty: 1078
Wysłany: Pią Sty 09, 2009 21:06
W każdym razie u mnie działa to tak:
dim-dip zapodaje prąd na światła mijania poprzez opornik tylko jeśli: włączone są pozycje (włącznik przekręcony raz) i włączony zapłon (lub uruchomiony silnik)
Te dwa warunki muszą być spełnione i nia ma różnicy kolejność. Odnośnie poboru prądu dim-dip vs normalne_mijania to faktycznie nie wiem , trzeba by było zmierzyć, najlepiej wpiąć się na wtyczce tego opornika.
Tak dla przykładu podam że szeregowo połączone żarówki od długich pobierają 2.6A (~35W) a świecą dosyć mocno że nawet ustawiam je specjalnie niżej żeby nie oślepiać.
wsiadlem do samochodu, zapalilem pozycyjne, potem zaplon i rozrusznik, no i niestety pozycje nadal sie swiecily,
probowalem zagladac tez pod lampe, ale nie mialem latarki i nie jestem pewny czy jest tam ten opornik
edit
wczoraj po uruchomieniu silnika, mialem ciekawy przypadek, otóż
swiatla mijania, wlaczyly sie po ok 2 sekundach od szybkiego wlaczenia przelacznika swiatel,
nie wiem, czy komp sprawdzal czujnik naslonecznienia czy co , w kazdym razie bylo ciemno, bo samochód stal w garazu
_________________ Pozdrawiam Andrzej
Rover 800, byl 214 Si 95
FSO 125p 1.4 16V MPI
Jawa 350
Pomógł: 115 razy Dołączył: 09 Kwi 2007 Posty: 1078
Wysłany: Czw Sty 15, 2009 07:56
Cytat:
wczoraj po uruchomieniu silnika, mialem ciekawy przypadek, otóż
swiatla mijania, wlaczyly sie po ok 2 sekundach od szybkiego wlaczenia przelacznika swiatel,
Czyli najpierw włączyłeś mijania, a później odpalałeś silnik? muszę u siebie sprawdzić.
A ja mam taki przypadek ze światłami, jeszcze nie wyjaśniony.
-Światła mijania mam włączone, silnik pracuje na gazie.
-przekręcam kluczyk w pozycję 0 ale silnik wcale nie gaśnie tylko chodzi nadal, mogę normalnie jechać , mimo że kluczykiem jest zgaszony
-wyłączam światła i silnik gaśnie,
To tylko tak działa na gazie, na benzynie jest już normalnie. Instalkę gazową zasilam z obwodu pompy paliwa. Natomiast z jakichś powodów włączenie świateł też podaje zasilanie na pompę paliwa czyli jednocześnie na moją instalkę lpg, starałem się to wybadać na schematach ale bez skutku bo wszystkie kabelki idą do magicznego CCU, więc nie wiem czy to prawidłowe zachowanie czy jakiś błąd.
Czyli najpierw włączyłeś mijania, a później odpalałeś silnik? muszę u siebie sprawdzić.
no nie, napisalem przecie, ze po uruchomieniu silnika
przypadek z gaszeniem faktycznie ciekawy
w poldku plusie podobnie sie czasami robi, zeby zgasic trzeba nacisnac hamulec
a dlugo czekales z tak pracujacym silnikiem moze po pewnym czasie sie wylaczy
_________________ Pozdrawiam Andrzej
Rover 800, byl 214 Si 95
FSO 125p 1.4 16V MPI
Jawa 350
Pomógł: 115 razy Dołączył: 09 Kwi 2007 Posty: 1078
Wysłany: Pią Sty 16, 2009 16:18
[quote="AndrewS"]
blue827 napisał/a:
no nie, napisalem przecie, ze po uruchomieniu silnika
przypadek z gaszeniem faktycznie ciekawy
w poldku plusie podobnie sie czasami robi, zeby zgasic trzeba nacisnac hamulec
a dlugo czekales z tak pracujacym silnikiem moze po pewnym czasie sie wylaczy
Dzisiaj sprawdzałem podczas jazdy, tzn wyjąłem kluczyk ze stacyjki i po jakimś czasie samochód zaczał się dusić. Ale na postoju normalnie chodzi. Właściwie to traktuje to jako przypominacz żeby zgasić światła, tzn gasze niby silnik a on nadal chodzi, to znak że jeszcze musze światła zgasić.
Ostatnio przy naciśnięciu hamulca zapala mi się na desce prawy kierunkowskaz ale w weekend będę to badał. Niepotrzebnie tak skomplikowaną tą elektrykę zrobili.
Pomógł: 4 razy Dołączył: 03 Sty 2009 Posty: 146 Skąd: Dobre
Wysłany: Pią Sty 16, 2009 16:31
miałem kiedyś w seacie że miałem odcięcie pompy paliwowej, a pompa paliwowa i światła były pod jednym bezpiecznikiem, żeby odpalić auto musiałem włączyć światła - poprzedni właściciel strasznie przekombinował
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum