Forum Klubu ROVERki.pl :: [Inne] Renta, a praca na umowę zlecenie.
GarażTechniczny FAQSzukajFAQRejestracjaZaloguj





Poprzedni temat «» Następny temat
[Inne] Renta, a praca na umowę zlecenie.
Autor Wiadomość
Mayson 




Pomógł: 54 razy
Dołączył: 03 Gru 2001
Posty: 1115
Skąd: DE

Rover 600

Wysłany: Pon Gru 07, 2009 08:04   [Inne] Renta, a praca na umowę zlecenie.

Zadano mi dziś pytania, na które nie umiałem odpowiedzieć... :oops:

Kobieta ma rentę po zmarłym ojcu (renta rodzinna?) i co roku nie musi rozliczać się z US, bo robi to za nią ZUS. Ktoś podał jej informację, że robi błąd i lepiej gdyby sama rozliczała się z US (na podstawie PIT-11 czy PIT-45 od ZUS?), bo nie traci wtedy zwrotów podatku z US. Czy to prawda? Jeśli tak, to jak formalnie załatwić z ZUS, aby rozliczać się samemu?

Kolejna sprawa - rozpoczęła właśnie pracę na "umowa-zlecenie", (renty nie traci, bo nie przekracza limitu) i tak czy siak musi się rozliczać sama z US na podstawie PIT-11 od pracodawcy. Na umowie-zleceniu jest adnotacja, że pobrano zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości 266zł. Czy tej zaliczki nie pobiera już ZUS? Czy można załatwić z pracodawcą, że te 266zł nie będą pobierane lecz dodawane do pensji? Czy w takim wypadku będą możliwe jakiekolwiek zwroty podatku z US?

Sprawa jest wyjaśniana przez tę osobę w urzędach ale chyba wiemy jak kompetentni potrafią być niektórzy urzędnicy, dlatego pytam tutaj w tym dziale, bo może ktoś to przerabiał, albo po prostu zna się na tym prawie lub pracuje w ZUS / US i może uda nam się pomóc tej osobie...?
_________________
Lincoln Continental `77 *** M-B 320E *** M-B E500
 
 
 
SPAMU¦






Wysłany: Pon Gru 07, 2009 08:04   Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)




 
 
Pavel 




Pomógł: 10 razy
Dołączył: 28 Sie 2009
Posty: 77
Skąd: Toruń



Wysłany: Pon Gru 07, 2009 16:13   

Kod:
Kobieta ma rentę po zmarłym ojcu (renta rodzinna?) i co roku nie musi rozliczać się z US, bo robi to za nią ZUS. Ktoś podał jej informację, że robi błąd i lepiej gdyby sama rozliczała się z US (na podstawie PIT-11 czy PIT-45 od ZUS?), bo nie traci wtedy zwrotów podatku z US. Czy to prawda? Jeśli tak, to jak formalnie załatwić z ZUS, aby rozliczać się samemu?


To czy ma zwrot podatku z US wynika z wyliczeń podatkowych, czyli za dużo podatku trafiło do US lub obywatel ma ulgi (np. na dzieci, internetowa), nie ma to żadnego związku, czy wylicza to ZUS, ja sam czy księgowa. Zresztą wynika to też z faktu, że ZUS rozlicza tylko wtedy jeżeli jest jedynym źródłem dochodu a obywatel nie korzysta z odliczeń.

Kod:
Kolejna sprawa - rozpoczęła właśnie pracę na "umowa-zlecenie", (renty nie traci, bo nie przekracza limitu) i tak czy siak musi się rozliczać sama z US na podstawie PIT-11 od pracodawcy. Na umowie-zleceniu jest adnotacja, że pobrano zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości 266zł. Czy tej zaliczki nie pobiera już ZUS? Czy można załatwić z pracodawcą, że te 266zł nie będą pobierane lecz dodawane do pensji? Czy w takim wypadku będą możliwe jakiekolwiek zwroty podatku z US?


Niestety z tym nic nie zrobi, dlatego, że podatek dochodowy opłacimy z każdego źródła dochodu 19% (skala podatkowa), jeżeli będzie miała trzecie źródło dochodu, też z tej kwoty odliczą podatek dochodowy.

Natomiast co do zwrotów podatku w przyszłości, to tak jak opisałem powyżej wynikał on będzie z zawyżonych zaliczek wpłacanych co miesiąc ze wszystkich źródeł dochodu i z ulg podatkowych z jakich może skorzystać dany obywatel.

[ Dodano: Pon Gru 07, 2009 16:13 ]
W ramach jeszcze wyjaśnienia: Radzę się upewnić, czy pracodawca z umowy-zlecenia nie wylicza nam podatku pomniejszonego o kwotę wolną, jeżeli tak robi, to może nam wyjść na koniec roku, że nie będzie zwrotu podatku ale jeszcze będziemy musieli dopłacić prawie 600 złotych , ponieważ nie można 2 razy korzystać z kwoty wolnej, a ZUS, jako pierwszy płatnik na pewno z tego korzysta.
_________________
POMOC OSOBOM POSZKODOWANYM W WYPADKACH - ODSZKODOWANIA
 
 
henryk 



Pomógł: 74 razy
Dołączył: 28 Maj 2007
Posty: 625
Skąd: Opole



Wysłany: Pon Gru 07, 2009 20:06   

Pavel napisał/a:
czy pracodawca z umowy-zlecenia nie wylicza nam podatku pomniejszonego o kwotę wolną
z umowy-zlecenia wynagrodzenie płatne jest na podstawie rachunku wystawionego przez zleceniobiorcę. Zleceniobiorca wyszczególnia w rachunku kwotę brutto umowy, należny koszt ryczałtowy, należną zaliczkę na pdof (którą zatrzymuje zleceniodawca i przekazuje do US) i kwotę do wypłaty netto = brutto - zaliczka pdof. W umowie zlecenia nie występuje pracodawca - to nie jest forma zatrudnienia.
Do któregoś lutego zleceniodawca wystawia zleceniobiorcy PIT-11 z przekazanymi do US zaliczkami.
Ewentualną nadpłatę/niedopłatę rozlicza się w zeznaniu rocznym - po uwzględnieniu danych z otrzymanych PIT-11. W tym wypadku nie wchodzi w grę rozliczenie przez ZUS.
Przy braku dodatkowych dochodów nie ma znaczenia, czy rozlicza podatnik czy ZUS - kwota wolna od podatku musi zostać uwzględniona. Inną sprawą jest możliwość (jeżeli występuje) innych odliczeń - ulg (internetowa, dzieci, itp.), tego ZUS nie rozliczy.
Mayson napisał/a:
Czy tej zaliczki nie pobiera już ZUS?
tę zaliczkę zleceniodawca przesyła do US i wykazuje w PIT-11 do rozliczenia rocznego. To są zaliczki związane z dochodami, o których ZUS nie wie i nie będą ujęte w zaliczkach pobranych i wykazanych przez ZUS.
W PIT rocznym podatnika wystąpi sumowanie zaliczek pdof pobranych przez ZUS i tych, które przekazali do US zleceniodawcy z umów zlecenia.
_________________
Pozdrawiam, Henryk
 
 
Pavel 




Pomógł: 10 razy
Dołączył: 28 Sie 2009
Posty: 77
Skąd: Toruń



Wysłany: Pon Gru 07, 2009 20:48   

Kod:
W umowie zlecenia nie występuje pracodawca - to nie jest forma zatrudnienia.

Oczywiście, określenie pracodawca to określenie potoczne ale dla pracowników to jest pracodawca niezależnie jaka jest „regułka” prawna, formalnie umowa zlecenie jest bardziej umową współpracy, a nie stosunkiem zatrudnienia.

Kod:
Przy braku dodatkowych dochodów nie ma znaczenia, czy rozlicza podatnik czy ZUS - kwota wolna od podatku musi zostać uwzględniona

Tak ale tylko raz, mam tu na myśli bardzo częsty przypadek stosowany przez „pracodawców” lub raczej tych którzy nam płacą. ZUS ze swoich świadczeń wyliczając podatek dochodowy, pomniejsza go o ulgę podatkową wynikającą z kwoty wolnej tj 46.33 zł miesięcznie (556,02zł/rok), robi to standardowo nikogo nie pytając się o zdanie. Taki świadczeniobiorca, podejmując jakąkolwiek formę dodatkowego zarobku może natrafić na kreatywną księgową( czytaj nakaz pracodawcy), która również z tytułu tego zarobku odliczy ulgę co w rzeczywistości da takiej osobie 46,33zł więcej „na rękę” i niczego nie świadomy obywatel złudnie uważa, że więcej zarobił. Natomiast przy rozliczeniu rocznej deklaracji zdziwi się, że będzie musiał zwrócić za każdy miesiąc pracy dodatkowej 46,33 zł, w przypadku pracy przez cały rok 556,02 zł. Ponieważ ulga przysługuje jedna obywatelowi, a nie za każdy jego stosunek pracy.

Krótko mówiąc nie można mieć 3 ulg mając 3 etaty.

I na tym polega złudne wmawianie pracownikom, że więcej zarobił niż myślał.
_________________
POMOC OSOBOM POSZKODOWANYM W WYPADKACH - ODSZKODOWANIA
 
 
Mayson 




Pomógł: 54 razy
Dołączył: 03 Gru 2001
Posty: 1115
Skąd: DE

Rover 600

Wysłany: Pon Gru 07, 2009 21:18   

Cholera... jak ja się cieszę, że nie muszę mieć z tym wszystkim do czynienia... dziękuję za Wasze wypowiedzi, dziś miałem urwanie głowy i teraz znikam spać ale jutro od rana to na spokojnie spróbuję rozkminić, co napisaliście. W najgorszym wypadku przekażę treść tych postów bohaterce, niech sama rozkminia ;) Szkoda, że nie ma jednej jasnej jednoznacznej odpowiedzi, no ale wtedy nie trzebaby szkolić księgowych i urzędników...
_________________
Lincoln Continental `77 *** M-B 320E *** M-B E500
 
 
 
henryk 



Pomógł: 74 razy
Dołączył: 28 Maj 2007
Posty: 625
Skąd: Opole



Wysłany: Wto Gru 08, 2009 00:52   

Pavel napisał/a:
ale dla pracowników to jest pracodawca niezależnie jaka jest „regułka”
różnica jest bardzo istotna, stąd moja uwaga. Zleceniobiorca nie jest pracownikiem, umowa-zlecenie z zasady jest podejmowana przez równorzędne strony, niezależnie od ich "wielkości", w żadnym wypadku ten kto przyjmuje zlecenie nie jest pracownikiem.
Z umowy zlecenia rachunek wystawia i podpisuje zleceniobiorca, ten kto zleca (płaci) nie ma tu pola na kreatywną księgowość, a przede wszystkim nie może wprowadzać samodzielnie żadnych zmian i nowych pozycji.
_________________
Pozdrawiam, Henryk
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do drukuWersja do druku
Dodaj temat do ulubionych

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów [Prawo pracy] Sprzedawca na umowę zlecenie, a ubezpieczenie
mcteusz Prawo i ubezpieczenia 8 Czw Wrz 02, 2010 09:42
michone
Brak nowych postów MTU jak wypowiedzieć umowę po zeszrotowaniu auta
adamek.o2 Prawo i ubezpieczenia 5 Pon Wrz 19, 2011 14:55
chudson
Brak nowych postów umowa zlecenie czy inna?
Chester Prawo i ubezpieczenia 11 Nie Lip 31, 2011 22:50
practicator
Brak nowych postów [Prawo pracy] Umowa-zlecenie, a bezsensowne zwolnienie... -
Mada_ Prawo i ubezpieczenia 9 Pon Paź 11, 2010 10:04
Mada_
Brak nowych postów [Prawo Pracy??] Zatrudnienie na zlecenie na stałe..."po
Wydryszek Prawo i ubezpieczenia 6 Pią Lip 30, 2010 19:05
des



Forum Klubu ROVERki.pl  
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group | © klub ROVERki.pl
Hosted by NETLink